Uczennice trzeciej klasy Liceum Plastycznego w Częstochowie realizują "Orange Project", którego celem jest zwiększenie świadomości lokalnej społeczności w zakresie problematyki dotyczącej zjawiska pracoholizmu we współczesnym świecie. Rozmawiamy z Aleksandrą Smolarek, Alicją Jelonek, Barbarą Kurzak oraz Laurą Hłond.

Red: Proszę krótko scharakteryzować projekt? Jaki jest jego cel?
Aleksandra Smolarek: Coraz więcej osób cierpi z powodu nadmiaru obowiązków, dodatkowych godzin spędzonych w pracy, a także nieludzkich wymagań ze strony zwierzchników. Kult pracy oraz perfekcjonizm w kulturze zakorzeniły się tak mocno, iż obecnie przeciętny człowiek nie zdaje sobie sprawy do jakich brutalnych skutków oraz niebezpiecznych skrajności może doprowadzić postępowanie, w którym ludzie próbują stać się idealnymi pracownikami. "Orange Project" nie tylko porusza, ale także uświadamia, iż każda osoba ma bezwzględne prawo do odpoczynku oraz, że życie poza pracą jest obecnie szczególnie ważne, gdy zjawisko przepracowywania jest nie tylko akceptowalne społecznie, a wręcz oczekiwane.

Red: Co sprawiło, że zdecydowałyście się wziąć udział w tym projekcie?
Alicja Jelonek: Jak tylko usłyszałyśmy o tym projekcie to sama idea zrealizowania projektu społecznego wydała nam się po prostu ciekawa – wreszcie mogłyśmy zostać dostrzeżone i wysłuchane. Zobaczyłyśmy, że istnieje szansa na zrealizowanie czegoś co byłoby od początku do końca „nasze” – mogłyśmy wreszcie zadecydować o wszystkim w pełni samodzielnie, bez nikogo kto by nam to odgórnie narzucał.

Red: Jak pracoholizm postrzegany jest w Polsce i na świecie?
Aleksandra Smolarek: „Praca jest najważniejszą wartością, a wartość człowieka to praca, jaką wykonuje”. Tak naprawdę pracoholizm szczególnie w Polsce jest wręcz gloryfikowany jako jedyna lub jedna z najważniejszych wartości w życiu człowieka. Obecnie to zjawisko jest tak głęboko zakorzenione w naszej kulturze, iż nawet nie zdajemy sobie sprawy z brutalnych skutków oraz niebezpiecznych skrajności do jakich presja społeczna, która nakładana jest na człowieka pracującego, może doprowadzić. Kiedy praca staje się naszą jedyną wartością, łatwo jest stracić jakiekolwiek inne źródło szczęścia, a człowiek bez tego zostaje wplątany w wir niekończącego się zmęczenia.

Red: Do kogo adresowany jest projekt?
Barbara Kurzak: Planując nasz projekt zakładałyśmy, iż będzie adresowany do młodzieży szkolnej oraz młodych dorosłych do 35 lat - ludzi przygotowujący się lub wchodzący na rynek pracy, lub znajdujący się już na nim przez krótki okres czasu. Aczkolwiek informacje, które staramy się przekazywać służą nie tylko im, ale także starszym osobom – wiemy to poprzez komentarze pod naszymi postami i wiele wiadomości prywatnych, które dostajemy na mediach społecznościowych takich jak np. Instagram.

Red: Czego nauczył Was ten projekt?
Laura Hłond: Na pewno lepszej organizacji czasu oraz nie robić wszystkiego na tzw. „ostatnią chwilę”, a przynajmniej tak mi się wydaję. Także jak pisać oraz radzić sobie ze wszelakimi dokumentami albo fakturami. Podczas projektu po raz pierwszy występowałyśmy publicznie w telewizji lokalnej, co było dla nas dużym wyzwaniem i pierwszym takim przeżyciem – może nasze wystąpienia jeszcze nie są idealne, ale na pewno jest to jakiś początek.

Red: Z jakim przesłaniem staracie się dotrzeć do potencjalnych odbiorców?
Aleksandra Smolarek: Praca jest ważna, tego nie da się zaprzeczyć, ale pracuj mądrze, a nie ciężko. Masz prawo do odpoczynku i możesz odpocząć.

Red: Jakie narzędzia wykorzystujecie do realizacji projektu i jakie materiały udało wam się przygotować?
Aleksandra Smolarek: Do realizacji projektu wykorzystujemy przede wszystkim nowoczesne technologie. Jako uczennice Liceum Plastycznego w Częstochowie na specjalizacji Grafika komputerowa mamy zapewniony dostęp do najnowszych oprogramowań graficznych oraz nowoczesnego sprzętu. Dzięki temu udało nam się zaprojektować plakaty oraz ulotki, a także posty, które publikowane są w mediach społecznościowych.

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę